top of page

Jak připravit Vaše auto na Trackday ?

Otázka, kterou si pokládá asi většina začínajících řidičů nejjednodušší odpověď na tuto otázku je zastavit se u nás v AutoBeky na konzultaci a bezplatné prověření Vašeho vozidla před tím než ho začnete naplno využívat.Pokud takovou možnost nemáte z časových důvodů, a nebo to k nám máte prostě daleko, pokusíme se Vám v následujících bodech vysvětlit na co si dát největší pozor.

 

Respektujte a dodržujte pravidla

Nezaspěte a doražte na okruh včas. Nejen, že stihnete briefing plný cenných informací, ale dostanete příležitost vyzvědět rady a tipy od zkušenějších. Samozřejmě nezapomínejte, že veřejný okruhový den není pořádaný kvůli závodění. Předjíždí se zásadně zleva, nedovoluje se agresivní předjíždění "na brzdách" při vjíždění do oblouku a nezapomínejte sledovat zpětná zrcátka. Výrazně rychlejší auta nechte bezpečně předjet, snížíte tím případné nebezpečí.

Brzdy

Důležitá kapitola sportovního ježdění. Výdrž a výkon brzdové soustavy spoustu řidičů často napomíná, velmi často je to ale z důvodu nezvládnuté techniky brždění, která má zásadní dopad na tyto dvě proměnné. Pokud se nenaučíte správně brzdit, poznávat brzdné body, měnit rozložení hmotnosti vozidla pomocí brzd, brzdit levou nohou-nikdy nebudete efektivní, rychlý a bezpeční. Pokud plánujete upgrade brzd, často stačí na začátek výměna brzdových destiček. Správné chlazení brzd je důležité i u závodních brzd typu AP Racing, Brembo. Brzdová kapalina by měla být v kondici i u sériových brzd. Při sportovním ježdění je skoro nutnost provést výměnu za některé sportovní kapaliny, nahradit gumové brzdové hadice za pancéřové vedení Vám zlepší "dávkovatelnost" a odezvu do pedálu.

Radi Vám pomůžeme s výběrem správného brzdového setupu. Vždy je potřeba vzít v potaz dané vozidlo a jeho využití.

Pneumatiky

 

Pneumatiky jsou velmi důležité, protože je to Váš jediný kontakt s vozovkou. Pneumatiky by neměly být starší dvou let a hloubka dezénu by se měla pohybovat minimálně na hranici 2-3 mm. Důležitý je tlak v pneumatikách, který by se měl při sportovní jízdě pohybovat kolem 2bar v závislosti na typu pneumatiky, tzn. před jízdou pneumatiky upouštíme, protože se při sportovní jízdě vzduch v pneumatikách ohřeje a tlak stoupne. Pokud přemýšlíte o koupi sportovních pneumatik, pomůžeme Vám s výběrem značky, typu a třeba i šířky pneumatiky abyste získali více gripu.

Olej v motoru

Olej v motoru by měl být v nejlepším možném stavu. Teplota oleje v motoru se na okruhu dostavá do vysokých hodnot, kterých na běžných silnicich často ani nedosáhnete, proto je důležite motorový olej měnit častěji a dávat si pozor na teplotu, při jizdě na okruhu by se teplota měla pohybovat mezi 90 až 120 stupni Celsia, při vyších teplotách je potřeba zpomalit ale nezastavit a začít chladit. Některé auta nemají vyřešené chlazení motorového oleje a proto je třeba uzpůsobit jízdní styl a nebo vozidlo správně upravit. Konstantní teplota oleje je velmi důležitá pro životnost motoru. Dodatečné úpravy a zástavby sportovního chlazení olejové soustavy u nás po konzultaci lze nainstalovat.

Geometrie náprav

Správná geometrie náprav je základ chování vozidla. Špatná geometrie ovlivňuje nedotáčivost či přetáčivost, plynulost a klid vozidla při jízdě na limitu, bezpečnost!

Nastavení sbíhavosti, odklonu, záklonu zásadně mění chování vozidla. Stejně tak rozložení hmotnosti vozidla na jednotlivá kola. Výběr stabilizátorů a jejich vliv na trakci. Výška vozidla, tvrdost pružin či změna charakteristiky tlumičů.

Hodnot které lze nastavit je celá řada ale málo které sériové vozidlo vám bez dodatečných uprav dovolí tyto hodnoty měnit, pro různé vozidla a jejich koncepce ( RWD, FWD, AWD), vozidla s motorem (vepředu, vzádu, uprostřed) existuje nesčetně nastavení . Kynematika náprav je velmi obsáhla disciplína kterou Vám rádi přiblížíme. Pro začátek si určitě vystačíme se sportovnější geometrií. Pro náročnější a nebo pokročilejší řidiče máme spoustu typů a řešení díky našemu závodnímu zázemí.

Zahřívat a chladit

Provozní teplota motoru, pneumatik, převodovky a diferenciálů má přímý vliv na životnost jednotlivých komponent proto nezapomínejte auto plynule zahřát. To same platí I o chlazení vozidla po skončení stintu. Plynulost -> Rychlost .

Tenhle titulek se dá chápat dvěma významy a oba jsou správné. Pro začátečníka je plynulost nejen více než rychlost, ale následně také k rychlosti vede. Malá část nováčků na okruhu má řízení a ježdění v sobě - zkrátka přijedou a hned se chytnou. Větší skupina bývá spíš opatrná, ale ta zcela největší bývá při svém prvním počínání na okruhu přemotivovaná, dbejte na bezpečnost a vyvarujte se zbrklé jizdě která je nebezpečná, zbytečná, pomalá !

bottom of page